Sunday, May 15, 2011

info hari ini : BASS

segmen info hari ini di teruskan lagi dengan penerangan serba sedikit mengenai satu lagi alat music yg penting iaitu bass... ape itu bass..?? bass ialah instrument yg bertali seakan2 sebuah guitar yg sering korang nampak di mana2 kedai muzik...tapi, beza nya guitar dan juga bass ialah..bass mempunyai size yg lebih besar berbanding dengan guitar biasa..tali atau string yg juga besar...pendek kata, hanya kata2 sahaja yg pendek..yg lain berkaitan dengan bass semua nye besar..

dari segi bunyi pula...bass berperanan utk memberikan beat dalam music... lontaran gema bunyi yg rendah menyempurnakan sebuah gandingan muzik campuran dengan bunyi guitar dan keyboard yg tinggi...bass juga berupaya utk menghidupkan lagi bunyi drum supaya lebih menonjol utk di sertakan dalam sesebuah lagu... walau pun bass bukan lah hero dalam watak sesebuah lagu... namun peranan bass sangat tinggi utk menghidupkan beat dan secara tidak langsung dapat membantu instrument lain utk beraksi dengan lebih cemerlang...


kelas 1: KENALI JENIS2 BASS
seperti yg ade dalam gambar di atas...bass tersebut ialah jenis precision bass.. kalau nak di ikutkan mmg ade banyak jenis2 dalam bass.. hakikatnye setiap jenis2 nih.. berbeza rupa, bunyi dan fungsi..namun hala tuju mereka tetap satu..utk memberikan beat dalam lagu..oke..aku senarai serba sedikit jenis2 bass yg ade dalam dunia nih...walaupon tak semua nye yg dapat aku senaraikan..namun ape yg ade dalam senarai ni ialah di antara yg terfamous amos di seluruh dunia...
1. - precision bass (seperti dalam gambar)
2. - jazz bass
3. - thunderbird
4. - double bass
5. - 500/1 (violin bass)
6. - acoustic bass

acoustic bass

setiap2 jenis bass yg aku senaraikan di atas mempunyai kelainan dari segi reka bentuk , bunyi , jenis pick-up dan sebagainye... untuk mengenali setiap jenis bass ini, aku akan sentuh bahagian tu pada segmen akan datang..kerana setiap satu jenis mempunyai huraian yg cukup panjang dan agak tidak sesuai utk dimuatkan dalam 1 entry..


kelas 2 : GAYA TARIKAN BASS
sebab musabab aku berminat utk berceloteh mengenai bass ialah kerana pemain bass di kalangan wanita kebiasaan kelihatan sungguh cool dan comel.. ade banyak band2 di luar sane menggunakan khidmat kudrat seorang gadis... kalau nak tawu band mane yg buat camtu... tunggu segmen review artis akan datang... banyak...mmg banyak...ntah2 korang pon tawu band mane yg ade bassist pompuan...comel kan...???

kelas 3 : KENALI BASS (versi mendalam sedalam-dalam nye)
gambar nih dah menunjukkan segala2nye yg ade dalam bass...kalau ade sape2 nak tanye tentang kegunaan, atau ape2 sahaja mengenai bass..boleh panjangkan soalan korang di ruangan comment nanti... setiap permasalahan korang..insya Allah akan ku jawapin semua soalan itu..oke..soalan pertama aku utk korang...jawapin tu ape..??

utk main bass perlu ade amp..dalam long form nye dipanggil amplifier...short form amp..so,jgn konfius2 ye...amp ni macam mulut utk bersuara...manakal bass pula ibarat tekak sebagai kotak suara...kotak suara memproses bunyi...di keluar kan oleh mulut dari percakapan...itu adalah sistem suara utk manusia...kite berbalik pada bass pula..utk sistem suara utk bass...bass hendaklah di plug in kan dengan amp utk mengeluarkan bunyi yg hendak di keluarkan...tanpa amp...bass akan menjadi bisu...tanpa bass...amp akan kehilangan pekerjaan nye... so, korang sebagai pengguna yg bijak...kuasa memilih di tangan anda..


oke...yg korang tawu..bass mempunyai 4 tali..segale bagai jenis gitar yg mempunyai 4 tali korang anggap itu ialah bass...hakikatnye...tanggapan itu ternyata salah...terdapat banyak lagi instrument lain yg mempunyai 4 tali dan mempunyai rupa seakan2 gitar...sebagai contoh ukulele, mandolin, cello dan sebagainye...basic bass mmg mempunyai 4 tali..tapi utk professional bass mempunyai 5 atau lebih tali nye..seperti yg ada di dalam gambar nih..ntah berape ribu tali ntah...korang tak pyh gatal nak main laaa...ini utk professional jewhhh...

p/s:banyak lagi bende yg nak disentuh dalam topik bass nih..namun mase mencemburui...bersambung akan datang..

4 comments:

  1. info terbaik... saya berminat nak belajar main bass.. tp xde tempat

    ReplyDelete
  2. info terbaik... saya berminat nak belajar main bass.. tp xde tempat

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum master.. saya xtau pasal bass.. bole saya tau kalau gitar chordnya x sama dengan ukulele.. adakah bass juga x sama atau camana ek?

    ReplyDelete
  4. Saizkan tali bass yg sesuai utk stiap jenis muzik yg akan dimainkan oleh seorang pemain bass.......

    ReplyDelete

koi