Friday, September 21, 2012

Hikayat Malim Sangkorowo - Pemuzik Jalanan


setelah selesai menghabiskan roti krim 50 sen itu, aku bingkas bangun dari tempat dudukku dan beralih ke sebuah pusat membeli belah terkemuka SOGO untuk meneruskan kerjaya seniku ini.. antara lagu yang aku dendangkan disana ialah

M-Nasir - Keroncong Untuk Ana
Jamal Abdillah - Kekasih Awal dan Akhir
Search - Gadisku
Sweet Charity - Batu
Scorpion - You and I

aku harap disana rezekiku lebih banyak berbanding dengan tempat sebelumnya.. aku berjalan menuju kesana mengendong guitar kapok tua yang bertampal pelbagai sticker band kegemaranku.. mata-mata liar sentiasa memerhatikan pergerakan anak seni liar sepertiku..biarlah mereka..hanya aku sahaja yang mengerti apa yang aku rasa..apa yang aku juangkan...

"Benarkah tiada bagiku
Ruang di hatimu untukku bertapak
Walaupun sejengkal jari
Agar dapat ku berdiri
Di ambang pintumu"

sambil mataku memerhatikan geligat rakyat kota berpusu-pusu berjalan dihadapanku..tak siapa pun yang menyinggah mendengar persembahanku yang tidak seberapa ini..aku teruskan memetik dan menyanyi...



"Kemana....
Hilangnya keroncong
Oh! cinta yang kita
Nyanyikan bersama"

aku tarik nafas panjang sebelum mulakan rangkap yang seterusnya...menelan air liur dan kubunyikan rangkap itu..

"Ataupun
Aku yang bersalah
Hanya menepuk tangan
Sebelah saja"

"ana....ana......
ana....ana.."

pada ketika ini datang seorang budak kecil..umur lingkungan dalam 10 tahun macam tu..berdiri didepanku seorang diri..merenung tajam ke muka ku yang pada masa itu sedang mengamati setiap bibit-bibit rangkap yang aku ungkapkan..bagi aku lagu ini begitu berat untuk dinyanyikan..kerana perlu dicampurkan dengan emosi dan cinta..baru lah kelibat ana itu sendiri muncul entah mana datangnya aku pun tak pasti..

budak itu terus disitu..entah mana pergi mak bapak budak ni..tapi tak apalah..ada jugak orang menemani aku..aku senyum pada budak itu..dia masih melopong melihat aku..mungkin dia kagum melihat orang bermain gitar..maklum sahajalah budak kecil..
sekali sekala aku menjeling kearah kain yang ku bentangkan dilantai..belum berisi apa-apa lagi.."Ya, Allah..limpahkanlah aku rezeki mu tuhan..."bisikku didalam hati.. aku tahu tuhan tidak pernah terlepas memandangku..dia selalu ada.. tidak kira dikala susah ataupun senang..


KELENTINGGG..!! jatuh sekeping 50sen di atas kain itu..dilemparkan oleh seorang lelaki memakai suit kemeja kemas berwarna biru cair..rupanya dia memerhatikan ku dari tadi..cuma dia berdiri agak jauh sedikit daripada tempat aku menyanyi..aku tersenyum dan menundukkan sedikit kepala tanda terima kasih sambil memulakan lagu yang seterusnya iaitu Jamal Abdillah - Kekasih Awal dan Akhir..

---------------------------------------------------------------------------------

No comments:

Post a Comment

koi