Thursday, September 20, 2012

Hikayat Malim Sangkorowo - onset of the saga



aku masih teringat..pada masa itu tidak banyak perbezaan dengan zaman sekarang..remaja muda mudi begitu gilakan muzik sehinggakan mereka menjadi pengaruh muzik mereka sebagai lifestyle seharian..ada yang skinhead, punk, hardcore dan juga grunge.. pada mereka hidup ini terlalu singkat untuk tidak melakukan apa yang mereka inginkan..mereka memperjuangkan satu kebebasan..kebebasan jiwa..jiwa mereka berwarna-warni...seperti muzik yang mereka gemari..

aku biarkan sahaja mereka..kerana dulu aku juga begitu..aku Malim..jejaka kampung yang mempunyai impian yang tinggi...bagi aku, hidup aku bergantung pada 4 tali..tali yang pertama tali kehidupan..tali yang amat keras dan tebal..sukar hendak diputuskan tapi aku tahu..apabila tali itu diselaputi karat..ia akan putus akhirnya..tali yang kedua ialah tali takdir..aku percaya takdir kita telah tertulis..jodoh,ajal,maut semuanya sekali..dalam aku berserah pada takdir,adakalanya aku perlu juga menukar nasibku ini..kerana tiada siapa yang dapat menukar nasibku ini melainkan diri aku sendiri..tali yang ketiga ialah tali kemahuan..setiap orang pasti ada memasang kemahuan dan impian..begitu juga aku..percayalah suatu hari nanti..akan ku kecapi jua apa yang aku mahukan..dan tali yang terakhir..tali mati...tali paling halus dan entah bila akan terputus aku pun tak tahu..itulah erti kehidupan bagi aku..bagi seorang pemuda yang bersenjatakan gitar bass sebagai serangannya..

aku tinggal di sebuah rumah kedai..tingkat yang paling atas sekali..tingkat 3..aku sewa rumah kedai tu sebulan RM400..agak murah sebenarnya kalau nak dibandingkan dengan harga rumah sewa yang lain..rata-ratanya semua dalam lingkungan RM800 dan keatas..pemilik asal rumah kedai ni ialah seorang perempuan..Kak Leha Slimming Cream..nama tu memang terkenal dekat area aku tinggal nih..Dulu Kak leha jadikan rumah sewa ni stokis untuk produk pelansingan badan yang dibuatnya sendiri..akibat kegawatan ekonomi..dia terpaksa menyewakan premisnya itu dan menjalankan perniagaannya dirumah sahaja.."engko jangan serak-serakkan sangat tempat ni..akak takut nanti ada orang komplen..jadi hujung minggu tu,bawak-bawak lah mengemas sikit..buang sampah apa-apa yang patut"pesan Kak Leha setiap kali hujung bulan mengutip duit sewa...

------------------------------------------------------------------------

Hidup dalam kesibukan kota raya metropolitan memerlukan kecekalan dan kekuatan mental..lebih-lebih lagi sebagai seorang penganggur terhormat seperti aku ini..aku bergantung 100% memperjuangkan seni yang bagi aku terlalu abstrak untuk diluahkan dengan kata-kata..bagi mereka diluar sana, hidup seperti aku ibarat kutu..hanya layak berada dikaki lima dan memetik beberapa chord ringkas sambil menyanyikan lagu cinta tak kesampaian..menanti hadirnya mamat-mamat kaki lima yang putus cinta melemparkan beberapa keping duit syiling atas kain yang aku bentang di lantai itu..aku tersenyum lalu bersemangat untuk teruskan menyanyi beberapa buah lagu lagi..

bagi mereka pekerjaan aku ini hina..atas sedikit sahaja darjatnya daripada peminta sedekah..namun, bagi aku..inilah sebenar-benarnya kehidupan..hidup dalam alam realiti..dimana setiap hari aku akan berjumpa dengan pelbagai jenis ragam manusia..ada yang hidungnya Masya-Allah tinggi hingga mencecah ke awan biru..ada juga yang menunduk ibarat padi..namun rata-ratanya semua memikirkan tentang masa depan untuk mengharungi cabaran dikota besar ini..bagi aku, aku gembira begini..biarkan sahaja mereka..aku tahu apa yang aku buat..dan inilah aku..

setelah pelbagai lagu luahan hati telah kusampaikan..aku berehat sebentar di pondok bas berhampiran sambil mengira wang yang ada didalam kain..semua sekali hampir RM10..aku mengucapkan syukur atas kurniaan rezeki ini..aku keluarkan telefon di dalam kocek seluar dan melihat kalau-kalau ada orang meninggalkan SMS kepadaku semasa aku menyanyi tadi..ohhh ada 2 SMS..satu daripada Atan, drummer band yang aku sertai dan satu lagi dari Maxis memberi peringatan mengenai promosi pada bulan ini..tidak pernah aku mengendahkan mesej sebegitu..lalu aku delete kan sahaja mesej daripada syarikat komunikasi itu..

"Lim,weekend ni ada practise dekat studio hari tu..jangan lupa training lagu yang aku bagi haritu..hujung bulan ni rumah orang kahwin dekat dewan tertutup..pertengahan bulan battle of the band"pesan Atan drummer kepadaku...
"ok"balasku ringkas..
selang berapa minit kemudian Atan menghantar SMS lagi kepadaku..
"pesan kat budak2 lain sekali tau..jangan lupa.."
"ok"balasku sekali lagi sambil memakan roti krim 50sen yang ku beli di 7Eleven tadi..

Atan memang begitu..dia begitu perihatin mengenai band..bagi dia,separuh daripada hidupnya diserahkan segala komitmen buat band..kadangkala aku rasa bangga dapat bandmate sebegitu kerana masalah utama dalam sesebuah band ialah komitmen..komitmen ni perkara yang paling sukar untuk diselesaikan..yelah aku pun faham semua orang ada kehidupan masing-masing..jadi aku tidak begitu memaksa untuk mereka terlalu fokus pada perkara ini..biarlah mereka..semua dah besar panjang..tapi tidak bagi Atan..dia begitu bersemangat dan suatu hari nanti aku dapat rasakan penat lelah Atan akan berbuahkan hasil..

Nama band aku ialah "Optikal Kekaca" yang dibarisi oleh Man Kerinchi sebagai vokalis, Pejol Farmasi sebagai guitarist utama, Black Mamak sebagai guitarist rhythm, Malim Hensem sebagai bassist..aku lah tu..haha..Atan Drummer sebagai drummer..Man kerinchi nih seorang vokalis yang mempunyai suara yang serak-serak basah ala-ala ramli sarip gitu..atas dasar banyak persamaan antara beliau dengan tokoh seni itu, Man menjadikan ramli sarip sebagai idola..setiap lagu ramli sarip adalah makanannya..beliau akan menyanyikan lagu ramli sarip dengan penuh penghayatan dan emosi sehinggakan penonton-penonton semua berasa musykil sama ada yang menyanyi itu ramli sarip atau pun Man Kerinchi yang bekerja di Pam Minyak sahaja..



FIGURE 1.1 : Ramli Sarip ketika di zaman kegemilangan rock kapak tanah melayu

Black Mamak pulak seorang pemandu lori gas untuk dihantar ke restoran,kedai runcit dan juga rumah-rumah yang kehabisan gas..beliau ni berasal dari Pulau Pinang..memang dibesarkan disana..datang ke Kuala Lumpur pun kerana ingin membantu perniagaan pakciknya sebagai Taukeh Gas di kawasan Lembah Klang dan yang sewaktu dengannya..Black mula bermain gitar sejak dari bangku sekolah lagi..kemahiran bermain gitar beliau amat mengagumkan kerana sound plucking yang dihasilkan beliau iras-iras bunyi lagu dalam radio..walau bagaimanapun..kemahiran solo lead agak sedikit terkucil dan tugas itu diberikan pada Pejol Farmasi..Pejol ni diantara ahli yang paling muda sekali..umurnya baru menjangkau 20 tahun..pada awalnya beliau ialah seorang pelajar yang belajar di kolej swasta di ibu kota..atas desakan dan kesempitan hidup,beliau terpaksa menamatkan pengajian dan bekerja sebagai pembantu di sebuah farmasi berdekatan dengan tempat tinggalnya..minat beliau terhadap gitar memang begitu mendalam..beliau sering kali ke cyber cafe melayari laman youtube untuk mempelajari ilmu baru mengenai guitar..

Atan pula yang paling tua dalam band kami..umur beliau kalau tak silap dalam lingkungan 25 atau 26 tahun..aku pun tak pasti..Atan bekerja sebagai tukang buat air di kantin kilang membuat kabel elektrik..beliau seorang yang berwawasan mempunyai semangat juang dan orang yang paling perihatin pada band Optikal Kekaca ini..nama Optikal Kekaca ni pun dia yang bagi..dia kata nama tu akan bagi tuah pada kita semua..puas aku bertanya apa maksud sebenar nama itu..tapi sampai sekarang kami tidak dapat mencari maksudnya..

No comments:

Post a Comment

koi