Tuesday, August 11, 2009

kerana babi sekandang rosak student sekampus

3 ke 4 ogos camtu r,Bangi,sebuah kampus institusi pengajian tinggi yang agak ternama kerana diberi nama Universiti Tenaga Nasional telah di isytiharkan darurat dan semua pelajar tidak digalakkan pergi beraya di rumah A.Galak manakala mereka hanyalah di galakkan pulang ke kampung untuk berlindung di dalam rumah masing2. Mengapa perkara sebegini berlaku? Apakah yang telah mendorong Dekan dan Cancellor untuk membuat keputusan drastik tersebot? Adakah perkara tersebut mempunyai kaitan dengan masalah sosial pak arab dan juga mak arab yang kian membanjiri kampus tersebut? Bersama-sama saya kita akan kupas serba sedikit mengenai topik kita pada hari ini iaitu kerana babi sekandang rosak student sekampus.

H1N1 atau pun lebih panas di sebut Demam Selsema Babi menjadi salah satu faktor mengapa dekan dan cancellor terpaksa membiarkan kaki2 dan tangan2 kampus tersebut berehat selama seminggu. Antara faktor lain ialah kerana seorang pelajar foundation baru xsampai sebulan telah merengek2 kerana mengalami sintom kerinduan terhadap familinya yg berada di sempadan utara tanah air (10km dari songkhla)telah menelefon ibu nya berkali2 sehingga rekod panggilan beliau tercatat sebagai rekod panggilan tertinggi buat masa kini.setelah diteliti dan di amati.adalah tidak berperikemanusianlah jikalau kita tidak mengambil inisiatif terhadap masalah yg di alami beliau.oleh itu dekan dan cancellor yang sangat budiman telah membuat keputusan bijak untuk mengisytiharkan cuti buat seluruh warga kampus.

walaubagaimanapon,pasti ramai tertanya2 definisi mengenai Demam Selsema Babi.menurut kajian pakar kaki babi, Albert Wong,16, demam ini terjadi kerana terlalu kerap berdampingan dengan babi.oleh itu, babi2 yg mengalami demam pada ketika itu telah pon terbersin ke individu tersebut sehingga individu tersebut tertelan hingus babi.maka bermula lah sejarahnya demam selsema babi. namun,terdapat juga beberapa lagi versi mengenai definisi demam selsema babi ini.antaranya definisi menurut pakar makan babi, maria mariappan,17, demam selsema babi ini terjadi apabila terlalu kerap memaki hamun dengan menyebut atau mengunakan apa sahaja elemen atau perkara yang berkaitan dengan babi.seperti"babi punyer malaun!!!!"kerana terlalu sangat berbuat demikian,sedikit sebanyak dapat mempengaruhi dan menyerang anti body si pemaki hamun tersebut.

definisi2 yang berbagai2 versi tersebut membuatkan kita tertanya2 apakah versi yang boleh diguna pakai.maksud saya versi yang sebenar2nya.oleh itu...sediakan pen dan pensil untuk mengetahui versi yang sebenarnya


Babi Panggang Pengikat Rumah Tangga
ramuan2 masakan
(1 atau 2 atau lebih..(bergantung kepada tahap kekebuluran anda)) babi seketul(tidak perlu dipotong)
cili(up to u r nak banyak mane.klo kuat pedas letak banyak2)
bawang putih(di buat ulam)
bawang merah(takde pown takpe)
belacan pulau pinang sahaja
santan(2 biji)

cara penyediaan
1.ambil babi tersebut lalu di cucuk dengan sebatang kayu yang diyakini dapat menampung berat badan untuk seekor babi dan bakar dengan api yang sederhana.
2.kunyah dan telan bawang putih tersebut sehingga mulut anda berbau aroma bawang.
(motif berbuat demikian adalah kerana untuk menghalau jin dan jembalang yang mengganggu ketika proses memasak nanti)
3.standy cili kat tangan.jikalau tiba2 ada kanak2 kecil mencarut atau cakap yang bukan2.anda seharusnya mengejar beliau dan mencili mulut beliau.
4.belacan ditumbuk dan dibuat sambal belacan untuk dicecah bersama babi yang sudah dimasak
5.ambil santan dan curahkan diseluruh badan anda agar anda sentiasa segar dan nyaman.


inilah hasilnya
selamat mencuba


1 comment:

koi