Friday, April 10, 2009

rahsia jari kelingking

haaa..kali ni story mmg terbaik dan menyayat hati..pasti diluar sne ramai yg tidak tahu tentang rahsia jari kelingking..apa yg mereka tahu hanyalah kegunaan jari kelingking.seperti yg korang sedia maklum,kegunaan jari kelingking ialah untuk menyungkil segala macam bende kecil yg tersepit di bahagian yg sempit.xkn nk gune ibu jari lak ann..ibu jari korang dh same besa cam kaki gajah.disamping itu,kegunaan jari kelingking ialah untuk mencari khazanah2 alam di dalam idong korang sekalian..
hahaha..mcm2 lg bleh kite kaitkan ngn jari kelingking.tapi,pada entry kali ini bukan nk citer pasal kegunaan jari kelingking..kali ini kite akan huraikan sedikit sebanyak mengenai rahsia dan cerite disebalik terkaitnya jari kelingking antara 2 pihak.
citernye bermula begini.....
Dulu, ada seorang puteri bertanya pada cermin, “Wahai cermin, adakah aku puteri tercantik di dunia ini?,” tanya puteri tersebut. “Yelah..bestu xkn monyet kot yg lagi cantik dari ko,” jawab cermin ajaib sambil memberikan pantulan tercantik terhadap puteri tersebut.

nak di jadikan citer,ayahanda kpade puteri tersebot mendapat infomation bahawe negara mereka akan mengalami 1 peperangan.oleh itu,raja tersebut ingin mencari seorang lelaki yg cekap memimpin dan layak berkahwin dengan puteri tersebut.yelah,nnt klo raje tu mati,xsempat nk timang cucu. setelah mendengar berita tersebut,puteri yg cantik ini pon berusaha untuk mencari calon suaminya.hari berganti hari,minggu berganti minggu,semester berganti semester..tapi tetap gak xdapat siapa calon suaminya kerana belum ade yg sesuai. ayahande puteri itu pon menjadi murka kerana lama sangat menunggu keputusan anak kesayangan beliau tu.entah apa angin orang tu pon bg limit time sampai esok.klo xdapat gak die kahwinkan je ngan sape2. Akhirnya puteri itu pon pasrah terhadap takdirnya dan dalam sisa-sisa pencariannya sang puteri mendapatkan idea untuk menyelesaikan problemnya.puteri tersebut memanggil 5 putera raja dari negara2 berhampiran untuk menghadiri sesi audition.audition nye ialah puteri tersebut ingin menguji antara 5 orang putera tersebut siapakah yg betul2 sekepale dengannye. puteri tersebut menyembunyikan jari kelingking di belakangnya dan meminta kelima2 putera itu meneka jari apa yg sedang puteri itu sembunyikan.putera yg pertama mengeluarkan ibu jari.putera kedua pula mengeluarkan jari telunjuk.yg paling best putera ketige ni pon mengeluarkan jari hantu.hantu punye putera xpasal2 mkn pelempang puteri time tu gak.putera keempat mengeluarkan jari manis.dan putera terakhir mengeluarkan jari kelingking.

Senyum manis sang puteri lalu merangkulkan jari kelingkingnya ke jari kelingking putera yang kelima,hal ini kerana mereka sama2 mengeluarkan jari kelingking. akhirnya,pencarian bakal suami puteri itu pon berhasil,mereka di ijabkabul dalam 1 lafaz sahaja. seluruh kerabat diraja berasa gembira kerana masalah yg membelenggu hidup mereka selama ini sudah selesai. Namun kebahagiaan itu tidak kekal lama,kerana putera itu akan pergi berperang bersama2 raja dan tenteranya. Sebelum putera itu meninggalkan isterinya, dia telah mengaitkan jari kelingkingnya dan berjanji akan pulang selepas selesai berperang.

setelah perang sudah selesai,kelibat putera itu tidak kelihatan.maka,tersebarlah khabar angin kononnya putera itu telah hilang ketika di medan perang.puteri jelita itu pon menangis teresak2 kerana tidak percaya bahawe suami kesayangannya sudah tiada lagi.memandangkan puteri itu sudah menjadi keseorangan,ape lagi..xcam ramai lak yg beratur nk berkahwin ngn puteri itu.namun,puteri itu tetap menunggu kepulangan suami nya.kerana janji mereka selama ini masih belum selesai.puteri itu mmg terkenal ngn sifat setia nye..cayalahh lu..

akibat daripada kesunyian hidup puteri jelita tersebut,ayahanda nya menyuruh beliau agar berkahwin lagi.walaupun bukan kehendak hati puteri tersebut,die terpaksa akur dengan perintah raja.puteri itu pon mngulangi audition mencari calon suaminye.walau bagaimana pun,tiada sesiapa yg mempunyai jiwa yg same seperti bekas suaminya..

Pada hari ke 49 setelah kepergian bekas suaminya, datang seorang pengemis menggunakan pakaian yang tak layak masuk pekarangan istane ingin bertemu sang putri. Meskipun dihalang oleh penjaga kerajaan pengemis itu tetap nekad ingin bertemu dengan sang puteri tersebut. Kerana menurut sang puteri semua orang berhak mendapatkan kesempatan yang sama, akhirnya sang puteri tetap menemuinya dan mengacukan jari kelingkingnya dihadapan pengemis itu. Dengan sedikit tak percaya pengemis itu merangkulkan jari kelingkingnya ke jari kelingking sang putri sama seperti bekas suaminya yg melakukan perkara yg sama sebelum pergi berperang, puteri itu pon ape lagi...terus gembira kerana penantian die selama ini sudah berakhir.

Malam dingin sang puteri kini kembali hangat dengan kepulangan suami kesayangan nya, namun ketika ayam jantan berkokok dipagi harinya, suaminya beranjak dari tempat tidurnya dan pergi meninggalkan sang puteri dan tak pernah kembali lagi.

Ternyata malam ke 49 itu adalah malam dimana kepercayaan pada masa bahawa orang yang meninggal akan kembali ke dunia untuk berdampingan atau melengkapi janjinya terhadap seseorang yang masih hidup. Sang puteri pun akhirnya mendapat khabar bahawa suaminya telah tewas di medan perang dan mayat suami telah dijumpai pada hari ke 49 hanya untuk melengkapkan janji bahawa die akan kembali semula.

Dan setelah itu sang puteri tidur di sebelah jasad suaminya sambil melingkarkan jari kelingkingnya ke jari suaminya. puteri jelita itu mengambil langkah drastik untuk mengikut jejak suaminya untuk hidup di alam lain.puteri itu pon meminum segelas racun dan akhirnya mati di sisi suami kesayangannya.

Hingga kini janji setia pasangan kekasih masih dilakukan dengan cara yang sama iaitu dengan melingkarkan jari kelingkingnya sambil mengatakan keinginan atau janjinya terhadap seseorang tersebut.

p/s:kisah ini dicedok dari muvee yg awek ak bg..thnks syg

No comments:

Post a Comment

koi